יום שני, 19 בדצמבר 2016

אריאל זילבר, ציפיתי ליותר מעטלף ותרנגול…


מעטים הצליחו לפספס את כיפת ה"יחי אדוננו" שמעטרת את ראשו של אריאל זילבר בשנים האחרונות. זיהויו המוחלט עם מתנגדי ההתנתקות, ואלבומו הקודם – "פוליטקלי קורקט", אלבום שהיה הכל פרט לשמו, עסק רובו ככולו בנושאים פוליטיים. למרות שזילבר אחד היוצרים המוערכים במוזיקה הישראלית, אחראי לשורת להיטים ארוכה ומשובחת (רוצי שמוליק,ואיך שלא, החברה להגנת הטבע ועוד רבים רבים) נדמה שבשנים האחרונות, קהלו נמצא בעיקר מעבר לקו הירוק ובאזורים הימניים של המפה הפוליטית, הרחק מעינו העצלה של המיינסטרים הישראלי.
"העטלף והתרנגול" אלבומו החדש של אריאל יוצא בימים אלו לחנויות, מדובר באלבום א-פוליטי (כמעט…) אותו הפיק זילבר מוזיקלית, יחד עם כמה מוזיקאים צעירים ידועים פחות – יוגב לוי המנגן על כלים רבים, עידן אמסלם ויוני אמבר. שיר הנושא של האלבום "העטלף והתרנגול" הוא להיט מרתק ומגוון, הן מבחינת הטקסט של אריאל והן בלחן והעיבוד הססגוני של יוני אמבר. בעיבוד, נעשה שימוש בנבל- פה, היוצר צליל אלקטרוני כביכול, בעל גוון מעניין.
מנגד, חלק גדול מהשירים הם מילים מהמקורות בלחניו של זילבר או של רבו – הרב יצחק גינזבורג, השילוב של זילבר עם מילים מהמקורות, אינו מספיק טוב לדעתי, ולעיתים יוצר תחושה מאולצת. בצועיו של זילבר לשירי הרב גינזבורג, חדים ותוקפניים מידי, ואינם מחמיאים ללחנים הרכים מלבד אולי "ה' מלך" המבוצע בקצב "ראפי".
לטעמי, אמן דתי אינו חייב לשיר מילים מהמקורות, הוא יכול להתכתב איתם מתוך הגיגיו הפרטיים. דוגמה מצויינת לכך הם "העטלף והתרנגול" ו"נודדת" בליווי כלי המיתר שחותם את האלבום. עוד ארבעה חמישה שירים כאלה האלבום היה הופך למעניין ומהנה הרבה יותר. אחד הדברים המצחיקים באלבומו של אריאל הוא השיר "אין עוד מלבדו". לשיר עצמו יש עיבוד מעניין, אם כי קצת דל במילים, כך שהמילים "אין עוד מלבדו" חוזרות בפי זילבר כמנטרה. אך מה שמשונה באמת, הוא מתן הקרדיט על כתיבת מילות השיר, לידידיה שילה. למי שלא יודע "אין עוד מלבדו", הוא ביטוי שמופיע כבר בספר דברים פרק ט', ושקול לניסיון לרשום פטנט על הגלגל…
לסיכום, אחרי האזנות לשיר הנושא, התפתחו אצלי ציפיות גבוהות שאולי גרמו לאכזבה מהאלבום המלא. בסופו של יום מדובר באלבום זילברי טיפוסי, קצת משוגע, אבל נחמד, עם רוק בועט ושירה מלאת אנרגיות, אך משהו בפוקוס הכללי של האלבום לא מצליח להתמקד. מה רצה לומר המשורר? זילבר, מראה כי הכישרון להלחנה וביצוע עדיין שם, אך נדמה כי למרות חזרתו בתשובה, זילבר עדיין נזקק להכוונה מלמעלה (עורך: הקב"ה חבר באקו"ם? ) ובמקרה הזה , כנראה מדובר במפיק מוזיקלי נכון וקשוח יותר שיסנן את המוץ מן התבן של החומרים הזילברים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה