יום חמישי, 29 במרץ 2012

אכן יש דברים בגו. נתנאל לייפר על אלבום הבכורה של להקת הרוק פרוגרסיב "דברים בעלמא"


בס"ד



יש שיגידו שאלבום הבכורה של הרכב הפרוגרסיב "דברים בעלמא" הוא אחד הדברים המעניינים יותר שיצאו בזמן האחרון ואכן יש דברים בגו...

הלהקה מורכבת משבעה חברים חלקם דתיים חלקם חילונים גברים ונשים (ללא שירת נשים) . ההיכרות והחיבור בין חברי הלהקה התחילה בפקולטה למוסיקה באוניברסיטת בר אילן משם הגיעו רוב חברי הלהקה. על המילים והלחנים אחראי סולן ומקים הלהקה עציון מאיר (32) בוגר בית הספר למוסיקה רימון ובעל תואר ראשון במוסיקה בתקופה האחרונה הקהל הרחב נחשף מעט לעציון כשעבר את השלב הראשון בתוכנית "דה וויס" . לאחר שנחשפתי לאלבום המלא של הלהקה וראיתי אותם בהופעה מלאה ומרתקת במרכז מנורה 8  אני מבין את פרישתו של עציון מתוכנית הטלוויזיה... עציון דוגל באמת רגשית ללא פשרות דבר שלא הולך בד בבד עם תוכנית מוסיקה תחרותית. האמת הזאת יכולה לבוא גם במחיר טקסטים מלאי קונפליקטים אישיים ודתיים שיכולים להרחיק קהל פוטנציאלי מהאזנה לאלבום וברור לי שלולי היה חש שזו האמת הפנימית שלו האלבום לא היה יוצא לאור. עציון זמר בעל קול חם ומלא רגש ללא הצגות גדולה מדומה והירידה שלו מהבמה אל הקהל תוך כדי הופעה גרמה לי לתחושה שעציון פשוט מביא את כל כולו עם השירים והקרבה הפיסית לקהל היא סוג של התמסרות מלאה.

חברי הלהקה הנוספים הם בן טייטל- גיטרות, חרות שוורץ- חליליות (וכלי הקשה בהופעות) עטרה סידי- פסנתר, אורי תם- תופים, ליהי אשל-בס, פנינה ויינטרוב- כינור. כרגע הלהקה מופיעה עם נגן הכינור נתנאל זלבסקי .
אני אכתוב על האלבום משתי בחינות ,האחת הבחינה המוסיקלית ואילו השנייה תכני השירים . עציון פותח בפני המאזין את צפונות ליבו ולכן התכנים שמכילים קונפליקטים ולבטים דתיים לא תמיד פשוטים להאזנה. מצד שני ישנם שירים שהם כמעט ההיפך הגמור של שירי הקונפליקטים ואלו שירי האוטופיה שבאלבום דוגמת השיר "שלום" ו"והיה ביום ההוא" שירים שעוסקים בשלום עולמי וביאת המשיח.

 מבחינה מוסיקלית העיבודים מורכבים ומעניינים מאד שילוב הכלים של חברי הלהקה וההפקה המוסיקלית שלהם בעזרתו של המפיק והמעבד שמוליק דניאל (שולי רנד, עמיר בניון, ועוד) מרתקת ומוצלחת מאד. שילוב הרוק עם הכינורות (שלזה כבר התרגלנו) והחליליות יוצר עיבודים נעימים ומיוחדים.

מומלץ לשים לב לשיר הנושא של האלבום "בין תל אביב לבני ברק" שיר שנכתב על ידי עציון על חבר קרוב שהתחרד ועבר לגור בבני ברק מילים מעניינות אך מלאות בעלבון עצמי לטעמי. השיר במקצב רוקנרול והכינור מוסיף לו נגיעות מזרחיות מעניינות. שירים נוספים שכדאי לשים לב אליהם "שלושים" שיר מרגש שעציון כתב ליום הולדתו השלושים, "עולם של חסד" דואט מקסים עם יונתן רזאל שיר שקט יפיפה ומרגש מאד ו"שלום" שיר שקט ומרגש שנפתח בנגינת הפסנתר של עטרה, מומלץ להאזין לקטע המעבר המקסים של הכינור והחלילית בסגנון של מוסיקה קלאסית.

מומלץ להאזין גם לשיר "לבנה" שיר פולק בסגנון שבין סיימון וגורפינקל לבין דני סנדרסון.. ול"יושבת בדומיה" גם הוא בסגנון הפולק ול"ביום ההוא" עם שירת הילדים המתוקה בפזמון. האלבום נחתם בשיר מצוין "שמרי עלי" שיר שקט ששירתו המרגשת של עציון מוצאת בו הרבה מקום.

לסיכום מדובר באלבום מעניין מאד מבחינה מוסיקלית עם רוק ופולק ושילובים מעניינים אחרים ובסאונד ורמת הפקה מצוינים. ואילו לעניין הטקסטים כל אחד וליבו הוא...

6 מתוך 7 בסולם נתנאל









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה