יום רביעי, 6 בפברואר 2013

הנה מה טוב ומה נעים "שבט אחים"




בס"ד


האלבום החדש (השלישי) "מעבר הצלילים" של הרכב המוסיקה היהודית "שבט אחים" הוא התשובה לאלו שמחפשים ביצועים אינסטרומנטליים יהודיים ברמה גבוהה, בסגנון עיבודים הקרוב למוסיקה קלאסית.

ההרכב שבסיסו הוא שלושה נגנים אח ושתי אחיות, הרב דניאל כהן מבת עין שמפליא לנגן על הקלרינט, רחל קנטרוביץ' על הכינור הקסום שבאלבום ודבורה בילינקי הרוח החיה מאחורי הפרויקט והעיבודים ומנגנת על חליל צד ופיקולו. באלבום חברו אליהם נגנים נוספים, ביתה של דבורה- מרים על כינור, נגן הקלרינט המפורסם חיליק פרנק  שמתארח לשני שירים, מ. זלוטניק – פסנתר, רבקה ארקי- אמר- נגנית התזמורת הסימפונית ורשות השידור לשעבר שמנגנת על נבל ועוד נגנים מצוינים.

באלבום יש 15 רצועות מגוונות ממסורות רבות של מוסיקה יהודית וזמירות שבת החל במוסיקה מזרח אירופאית ועד למוסיקה שמקורה בספרד ובמזרח וכן שתי ניגונים עכשוויים יותר האחד של המלחין והמנצח, נעם שריף, זוכה פרס ישראל 2011, והשני של המלחין שמעון כהן (קוני למל).

העיבודים באלבום כאמור ברובם פונים לסגנון המוסיקה הקלאסית מבחינת ההרמוניות והם מגוונים ונעימים, דבורה הוסיפה ללחן בכמה מהשירים המסורתיים קטעי מעבר חדשים כגון ב"אלי אתה" הידוע של האדמו"ר הזקן מחב"ד שקיבל בסופו קטע חדש ומעניין ו"יום שבתון" הוואלסי הקצבי שמבוצע בעיבוד של חלילי צד ופיקולו בליווי פסנתר שמהדק את המקצב בצורה מקסימה.

אציין כמה רצועות שתפסו את אוזניי במיוחד, "ולירושלים עירך" בלחנו המקסים של אחד מגדולי המלחינים של המוסיקה היהודית לאחר השואה, החזן והמוסיקאי, בן ציון שנקר. נגינת הכינור הקסומה במיוחד של רחל מרגשת מאד והעיבוד מיוחד ונעים.

"יגדל" –בלחן העתיק והמסורתי כשהנבל משמש בתפקיד שמדמה גיטרה קלאסית עם המנעד המיוחד שלו. העיבוד דומה למוסיקה ערבית בה אין אקורדים והוא נעים ואוורירי.

"מה ידידות" בלחן המקפיץ והמוכר ששלח אותי מיידית אל הפסנתר בביתי על מנת להצטרף אל הביצוע הסוחף.

"ריקוד חסידי" – בלחנו הנפלא של נעם שריף ביצוע קלרינט מקסים של חיליק פרנק והרב דניאל כהן.  

"י-ה אכסוף" – הידוע של ר' אהרון מקרלין בביצוע מרגש, "ידיד נפש" בלחנו היפיפה של ר' יצחק אלסטר,  "יום שבתון" עליו כתבתי למעלה ועוד.

הפריע לי מעט שבמיקס לא תמיד נבחר הקול הראשון להיות הגבוה ביותר והסאונד הוא יותר תזמורתי ולעתים דורש האזנה קשובה יותר על מנת לא להאבד (תחילת "מה לך הים") אך יש בכך ברוב השירים ייחודיות וצבע מגוון יותר בעל חן בפני עצמו.

לסיכום מדובר באלבום אינסטרומנטלי מושקע ומגוון שהעיבודים בו ייחודיים ומרתקים. ניכר שהושקעה בו מחשבה רבה הן בבחירת הכלים לכל שיר והן בעיבודים המורכבים והמעניינים שהופכים את ההאזנה לאלבום לחוויה מהנה ומעשירה.

ציון: מקסימלי למוסיקה אינסטרומנטלית - 5 מתוך 7 בסולם האיכות




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה