יום שני, 18 ביוני 2012

מי גילה רז זה... נתנאל לייפר על "שובה" של הרב רז הרטמן



הרב רז הרטמן הוא בהחלט עוף נדיר במקומותינו, הוא רב ומנהיג קהילת "ואני תפילתי" בנחלאות - ירושלים ומוסיקאי מקצועי הוא למד באקדמיה למוסיקה בירושלים ובעל תואר ראשון במוסיקה שקיבל באוניברסיטה בארה"ב ,הוא מנגן על פסנתר ושר. כששמעתי אותו בפעם הראשונה (ועל כך התודות למתופף אביעד שקולניק מ"קראוון 187" שהכיר לי את האלבום) שמעתי את קרליבך אם היה יוצר בתשע"ב... + מוטיבים של מוסיקה קלאסית מוקפדת יותר. קולו וסגנון השירה והשירים מזכירים מאד את שירת הנשמה של ר' שלמה קרליבך שהרב הרטמן אכן הושפע ממנו לפני חזרתו לארץ .

אלבומו השני "שובה" יצא לפני כארבע שנים וחברו לרב הרטמן מוסיקאים נוספים המתגוררים באזור נחלאות , על הגיטרה הזמר המוכשר שלמה כ"ץ שגם שר בשיר "הראיני" ,דניאל אהביאל-כינור, שאול דוד יודלמן –סקסופון וקולות,גבריאל פיסק נגן כלי ההקשה המעולה שהיום הוא חלק מלהקת הפיוטים המשובחת "הקטורת" . נגן נוסף גם הוא מ"הקטורת" יונתן פיאלקה על הבס ועוד נגנים אורחים נוספים.

האווירה של האלבום והסאונד שלו שנעשה על ידי איש הסאונד המפיק עמית גולן ,חמים ואישי כמו אישיותו של היוצר . הבחירה בכלי הקשה בלבד ללא תופים וקולו החמים של הרב הרטמן יוצרים סאונד חם ואישי שמקל על החיבור אליו.

באלבום יש 13 רצועות באורך כולל שלא מצוי במחוזותינו 71 דקות של מוסיקה ... כל הלחנים והעיבודים של הרב הרטמן. המילים ברובן מהמקורות חוץ משני שירים שאת מילותיהם כתב הרב הרטמן.

האלבום נפתח ב"לשם יחוד" שיר שקט שלביצועו חברו כל הנגנים באלבום ,כבר בשיר זה ניתן להתרשם מנגינת הפסנתר הנפלאה ומהאווירה של האלבום .

השיר השני באלבום ואחד היפים בו לטעמי הוא "הראיני" שיר תפילה שהרב רז כתב תוך כדי התבודדות . השיר סוחף ומרגש ומתארח בו הזמר שלמה כ"ץ (גם הוא רב..) שגם הוא יושב על משבצת הסטייל קרליבך. 

שירים נוספים באלבום שתפסו את אוזניי הם "בואו" שיר סוחף מקפיץ ומרגש בו קורא הרב הרטמן לאחדות ואהבת ישראל . בסופו של השיר יש קטע סוחף שהוקלט במלווה מלכה בביתו של הרב.

"אשת חיל" שיר שקט או בעצם בהגדרה מדויקת יותר –יצירה בת שמונה דקות של שירה פסנתר והכינור של דניאל אהביאל. "שובה" במקצב האפריקאי הקופצני ,שימו לב לקטע הבס -תופים הנפלא שלקראת סוף השיר. 

"השיבנו" שיר שקט ומרגש בביצוע של שירה ופסנתר נקי. "ניגון כפרי" ניגון נעים שנפתח בשריקה על רקע כלי הקשה , מעניין אם רק אני שמעתי בנגינת הפסנתר מוטיב מתוך הבאנרה של כרמן... שימו לב לקטע המנדולינה של מאיר סלומון.

לצערי האלבום הנפלא לטעמי לא זכה לחשיפה מספיקה בטח לא בהשוואה לרמתו המוסיקלית ולאווירה הנפלאה שיש בו . בימים אלו עובד הרב רז הרטמן על אלבום חדש כולי תקווה שהפעם יותר אנשים ייהנו ויחוו את החוויה שאני חוויתי.

6 מתוך 7 בסולם נתנאל






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה