יום רביעי, 2 בפברואר 2011

אלבומי המופת כתבה שישית - נתנאל לייפר על "בפתח הדלת" של המדרגות

בס"ד

היום אני חוזר לסדרת הכתבות האהובה עליי –סדרת אלבומי המופת של המוסיקה היהודית המקורית והפעם אכתוב על אחד מהאלבומים החביבים עליי באופן אישי "בפתח הדלת" אלבומם הראשון והמוצלח של להקת "המדרגות" שבה חברים הוד דיין ואילן דאמרי(מ' מנוקדת שווא..).
הוד הוא האיש מאחורי המוסיקה העיבודים והסאונד המושלם ואילן הוא המבצע המושלם בעל קול גבוה עם גוון מיוחד מאד שצובע את שירי המדרגות בצבע ייחודי מאד וכמו שכתבתי כבר בעבר מי ששמע אלבום אחד של המדרגות יזהה אותם ללא כל מאמץ בזכות ייחודיות זו.
כשאני כותב שהוד אחראי לסאונד המושלם באלבום צריך להבין את התנאים שהאלבום נוצר בו... האלבום הוקלט בעזרת מיקרופון בודד... עקב מגבלות תקציב ,כך שכדי להקליט את התופים וכלי ההקשה הוד הקליט כל חלק בתופים ברצועה נפרדת ורק לאחר מכן חיבר אותם. זה כמעט בלתי אפשרי להגיע לסאונד כזה מוצלח בתנאים לא תנאים כאלה אך הם עמדו בזה בכבוד.כבר אחרי אלבום הבכורה מוצבו המדרגות כלהקה המשפיעה ביותר במוסיקת הרוק היהודי.
האלבום "בפתח הדלת" יצא בשנת 2000 בהפקת מי"ם לייבל האיכות של המוסיקה היהודית ואם כבר אני מזכיר את מי"ם השמועות מדברות על חזרת הלייבל למשחק. בשורה משמחת לכל חובב מוסיקה יהודית איכותית.
המדרגות הוציאו מאז עוד שלושה אלבומים "מעיין חיים" "שואף" ואוסף משיריהם שנקרא "עץ".
באלבום "בפתח הדלת" יש 11 שירים שרובם עם מילים מקוריות של אילן בעיקר שמבוססות בין היתר על שיעוריה של הרבנית ימימה אביטל ע"ה. הלחנים ברובם של הוד והם מלודים ורכים .


האלבום נפתח בשיר "אמת" רוק רך בלחנו של הוד כשעל המילים אחראים שני היוצרים הוד ואילן.
באלבום יש כמה יצירות מופת ואני אתחיל מהאהוב עליי "מרגיש" שיר רוק שקט עם מילים נפלאות על תפילה ועל קרבת אלוקים. שיר נוסף מומלץ הוא "על הדרך" שיר שנפתח עם נגינת המפוחית הנפלאה של אילן גם שיר שקט ורך עם כמה משפטי מפתח.. כדוגמת- בכל אחד יש צליל שמחזיר אותו קרוב אל השביל אל הלב... קולו של אילן הוא מרגש והשירה נותנת עמקות נוספת לשיר. שיר מרגש נוסף בלחנו של אילן הוא "אשא עיניי" מתארח בתופים אחיו של הוד-איגי דיין מלהקת משינה.
למי שמחפש את האנרגיות מומלץ להאזין ל"כמה שמים" שיר רוק חזק ולשיר הנושא של האלבום "בפתח הדלת".
כמעט שכחתי את הלהיט "אבר כיונה" שיר מעניין ומרגש בלחנו של אילן עם עיבוד רוק מעניין ו"זיו האורות" שיר לחובבי הרגאיי על נגינת ההמונד בשיר אחראי הזמר גיל עקיביוב.
לסיכום מדובר באלבום שהוא אבן דרך במוסיקה היהודית המקורית . חובה לכל חובב של הז'אנר ללעוס את האלבום עד דק... האזנה נעימה!




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה