יום ראשון, 8 באפריל 2012

הזמיר שר נחמה ועידוד. נתנאל לייפר על אלבומו החדש של דניאל זמיר


בס"ד

דניאל זמיר נגן הסקסופון סופרן ויוצר הג'ז הוא היום אחד היוצרים החשובים בתפר של המוסיקה הישראלית והיהודית. נגינתו המרגשת המקצועיות המוסיקאיות והיצירתיות האדירה שלו עשתה לו שם של כבוד בקרב קהילת המוסיקאים בארץ.

בימים אלו יצא אלבומו התשיעי "נחמה ועידוד" וכשמו מחלק אותו דניאל לשני חלקים החלק הראשון הוא חלק הנחמה והוא בנוי על קטעי ג'ז יהודי ואילו החלק השני של האלבום הוא עדוד והוא מתאים יותר למאזין הסטנדרטי בחלק העידוד מארח דניאל זמרים אורחים לשיריו והם לא רק אינסטרומנטלים. כבר באלבומו הקודם "געגוע לכאן" שילב דניאל את שיר הנושא של האלבום שזכה להצלחה רבה בתוך אלבום אינסטרומנטלי כנראה שההצלחה הביאה לאוזנינו הפעם קטעי שירה מעניינים רבים יותר.

בתור אחד שלא ממש שמע ג'ז בגן הילדים שלו... הכרתי את דניאל לאחר שחזר בתשובה והגיע לארץ והוציא את אלבומו "הזמיר שר פופ"(לא קיים בביוגרפיה הרשמית של דניאל.. ולא ניתן להשגה) אלבום חביב וקליל שהיה כמו הקדמה מבחינתי לאלבום המעולה ביותר של זמיר עד היום לדעתי "אמן" אלבום שכולו ג'ז יהודי אבל כזה שהצליח לחבר אותי למנגינות וממש להכיר אותו על שלל האלתורים המדהימים של דניאל. דניאל הוא נגן בעל שליטה וריטאוזית על סקסופון הסופרן שלו והאישיות המעניינת שלו בשילוב המוסיקאיות הגדולה יצרו דמות שלא הכרנו עדיין במוסיקה היהודית.

האלבום נפתח בקטע ג'ז בשם "י"ג מידות רחמים" והוא כשמו מנוגן בקצב של 13 שמיניות.... דניאל כותב בהקדמה(המושקעת) לאלבום שהוא מזמין את המאזין לעשות איתו את המסע אל הלא מוכר מבחינה מוסיקלית ודווקא מתוך ההגבלה והחוסר ההכירות לגלות מרחבים חדשים . על אף שקטעי הג'ז באלבום לא משתווים (לטעמי) לאלבום הג'ז הטוב ביותר של דניאל "אמן" אבל עדיין הם מעניינים ומצליחים להיות מצד אחד מלודיים ומצד שני יצירתיים מאד. ניתן ליהנות גם משאר ההרכב של דניאל שכל אחד מהם הוא נגן מעולה בפני עצמו ,ברצועה זו ניתן לשים לב לסולו פסנתר המדהים של שי מאסטרו. כמו באלבומין הקודמים דניאל לא מוותר על הסאונד הייחודי שלו ,המאזינים בקשב יוכלו לשמוע את צעקות העידוד של דניאל תוך כדי נגינת חברי הלהקה.


בחלק ה"נחמה" שבאלבום יש 5 רצועות כולם במקצבים מעניינים וכל אחד כנגד מספר יהודי כגון  "9 ירחי לידה" ו"11 שהוא הכתר" (ניתן לשמוע בו השפעה משירו של יונתן רזאל את פניך),המעניין ביותר שבהם הוא קטע ב17 שמיניות...

חלקו השני של האלבום "עדוד" נפתח ב"הורה ממטרה" שיר ישראלי ישן בלחנו של משה וילנסקי ומילותיו של עלי מוהר המבוצע מחדש על ידי דניאל שמארח את אחד מהמוסיקאים החשובים במוסיקה הישראלית- יוני רכטר (כוורת,יהודית רביץ,גידי גוב,אריק אינשטיין ועוד) הביצוע מעניין על אף שדניאל ויוני הופכים לשיר את קרביו ומרכיבים אותו מחדש לפי ראות ליבם. יוני מתארח גם בשיר נוסף בלחנו הוא "עד מחר"

אורח הכבוד באלבום הוא זמר הרגאיי המצליח מארה"ב מתתיהו שמתארח בשלושה שירים באלבום. דניאל שהכיר את מתתיהו עוד כשלמדו יחד בבית הספר למוסיקה ולאחר מכן לאחר חזרתו בתשובה של דניאל פגש את מתתיהו שוב בבית הכנסת. שיתוף הפעולה באלבום הוא מעניין מאד בשיר "אין לי מקום" שיר מחאה מעניין וסוחף.  מתתיהו שר גם בשיר "נחמה ועידוד" ניגון יפיפה שדניאל כבר שר באלבומו "הזמיר שר פופ" והפעם רק בתוספת שירתו של מתתיהו.

אורח נוסף באלבום הוא הזמר ברי סחרוף שמבצע יחד עם דניאל ומתתיהו (איזה שילוב....) את הפיוט הנודע "יעלה" את התופים בשיר מבצע מתתיהו בפיו... ביטבוקס איכותי . למרות זאת הביצוע של השיר באופן כללי מעט מונטוני לטעמי.

ניתן ליהנות מביצוע יפיפה של דניאל לשירו של מאיר אריאל "בצהרי היום" בלחנו של דוד ברוזה, שיר שבוצע בהופעת מחווה לשיריו של מאיר אריאל.

"נחמה ועדוד" הוא אחד האלבום היותר מעניינים ששמעתי בזמן האחרון ודניאל זמיר בהחלט ממקם את עצמו כאחד האומנים היותר מגוונים שיש פה ,השילוב שבין סגנונות מוסיקה רבים כל כך והקרבה למוסיקה ישראלית חסידית ג'ז פופ ועוד ממצבת אותו כאומן של כולם וככזה שבאמת נושא את דגל המוסיקה היהודית ישראלית .

6 מתוך 7 בסולם נתנאל



תגובה 1:

  1. אלבום מעולה, וגם מרגש במידה מסוימת. אני אישית מאד אהבתי את אלבום הפופ שלו, וגם את ההבלחות הפופיות ב"אחד". ובאלבום הזה יש הכל מהכל. מיותר בעיני ברי שהופך הכל לקודר ומעיק.

    השבמחק