יום שני, 19 בדצמבר 2016

קובי אוז, תחליט כבר, דתי או חילוני?


קובי אוז, הוא מבין האמנים היחידים שאני מכיר, שבאמת מחברים בין כל קצוות וגווני הקשת.  זכיתי, במלא מובן המילה, להשתתף במופע "מזמורי נבוכים" בפסטיבל הצלילים בעיר העתיקה בירושלים.  למרות שאני מכיר היטב את אלבומיו האחרונים  ואף סיקרתי אותם בהרחבה כאן בבלוג,  עד עתה לא יצא לי לחוות הופעה של אוז, חשבתי שאני יודע למה אני מצפה…
כמה שטעיתי.
אוז עלה לבימה חבוש במגבעת יחד עם הצוות שמלווה אותו, אדם מדר, המולטי אינסטרומנט שניגן במהלך הערב על כינור, חצוצרה, מנדולינה ועוד כלים רבים, ג'וני קורן  – פסנתר ואקורדיון ורועי צעדי בגיטרה אקוסטית. כן בלי תופים.. המופע הוא אקוסטי והעיבודים תואמים ברובם את העיבודים באלבום מזמורי נבוכים שאף הוא אקוסטי. האמת שהתופים פשוט לא חסרו לי כלל, הלהקה פתחה במנגינה האינסטרומנטלית הקסומה "מזמורי נבוכים" שלאחריה שר קובי את "אדון י-ה" שסבו אהב לשיר, ואף ביצע במסיבת הבר מצווה שלו.
את המוזיקה של קובי אוז ניתן להגדיר במילה אחת – גשר. גשר בין מזרח למערב, בין חול לקודש, בין פריפריה ומרכז. הוא נע בין דמותו כ"קובי אוז" התל אביבי המעודכן עם הלוק והסטייל הנכון, לבין היותו גם, יעקב אוזן משדרות. הוא נע בין דת לחילוניות, הוא אינו דתי אך בהחלט אינו חילוני שגרתי, וכמו שהוא הצהיר על עצמו במהלך ההופעה "השרתי את עצמי בשנים האחרונות במרינדה של יהדות". את כל אלו טובל קובי בים של הומור בסיפורים שבין שיר לשיר ובתנועות אותן הוא מבצע ובעזרתן "מציג" את השיר. אנו נוהגים בדרך כלל לקטלג כל אדם על פי מראהו החיצוני "מזמורי נבוכים" הוא מופע שובר סטיגמות דבר שהופך אותו למרגש עוד יותר. השאלה שנשאלה בכותרת פוסט זה הופכת למיותרת  לאחר המופע.
קובי הוא פרפורמר מנוסה ומרתק שגרם לי לשכוח מהקור הירושלמי ולהתחבר אליו, אל שיריו, ואל הווקליות הקסומה שבקעה מגרונו של קובי ושל שלושת הנגנים האחרים שהפליאו ליצור הרמוניות קוליות משובחות ונעימות מאד.
מעבר לשירים מתוך שני האלבומים האחרונים שלו -"מזמורי נבוכים" ו"מזמורים נוספים"- ביצע אוז את השיר " push the button", דווקא השיר שייצג את מדינת ישראל בממלכת הקיטץ' של האירוויזיון, הפך לשיר מחאה בועט, ועסיסי, שרלוונטי לימים אלו, לסוף השיר אוז הוסיף קטע סטנדאפ מעולה שגרם לי לבכות מרוב צחוק.
את הערב חתם אוז עם להיטו "התחנה הישנה" כשהקהל מצטרף אליו בשירה אדירה.
אינני יכול לומר את זה בכל הופעה בה אני נמצא אבל "מזמורי נבוכים" היא אחת מחוויות ההופעות הטובות ביותר שלי. על אף שהיה ממש קר… מומלץ בחום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה