יום רביעי, 14 במרץ 2012

שער לעולם... נתנאל לייפר בביקורת על אלבומם החדש והמעניין של להקת עלמא "שער"




אלבומם החדש של להקת "עלמא" שיצא בימים אלו נקרא "שער" ומבחינתי הוא פתח את השער ללהקת עלמא . אלבומם הראשון "מעל מה שאנחנו" שיצא לפני כ4 שנים פחות תפס את אוזניי ולא התחברתי אליו למרות זאת האזנתי לאלבום החדש בצורה פתוחה ונטולת דעות קדומות ואני אכן שמחתי להאזין לאלבום נעים ומופק לעילא ולעילא.

הלהקה מונה 3 חברים אברהם ורעיה מוסקל ואליאב אובל – נאמן וכל אחד מהם תורם את חלקו בכתיבת השירים והמילים שבאלבום. על ההפקה המוסיקלית הופקדו פטריק סבג המעולה והגיטריסט ארז רוסו (הג'ירפות). חברי הלהקה שותפים אף לעיבודים ולנגינה, אברהם מנגן על גיטרה אקוסטית ועל סאז (כלי מיתר מזרחי דומה לגיטרה) רעיה על הפסנתר והמלודיקה ואליאב על גיטרה קלאסית.

האלבום נפתח בשיר "אבא יקר" בלחנו ומילותיו של אברהם שיר שקט ויפיפה במקצב השש שמיניות . זהו שיר תפילה מרגש ומילותיו נוגעות

"וכדי לעבור את הגבול הדמיוני שהמצאתי...
אני חייב חייב להיות אמיתי
ואם אין אצלי אמת אין אמונה
וזה כואב כואב לי אבא יקר"

העיבוד של הגיטרות בתוספת כלי המיתר שברקע יוצרים תוצאה מקסימה. חבל שמילות השיר כמו כל העטיפה לא ברורות בכלל ואני מצאתי את עצמי נאבק בניסיון להבין מה אני רואה...

השיר השני "שלושתנו" בלחנו של אליאב הוא שיר פולק עם עיבוד מעניין של אקורדיון בנגינתו של אריאל מלאייב(הלב והמעיין). השירה באופן כללי של חברי הלהקה בשיר ובכל האלבום הרמונית ומוסיפה המון לעיבוד.

השיר  השלישי "יברכך"  במקצב הרגאיי בלחנה את רעיה כדאי לשים לב לסולו החצוצרה והקלרינט בשיר.

השיר הרביעי והלהיט שיצא כסינגל והצליח לכבוש אפילו את הפלייליסט של גלגל"צ "ואם היינו" בלחנה של רעיה למילותיו של אחיה דרור דוידוף. השיר סוחף ומרגש והעיבוד של רביעיית כלי המיתר יפיפה

"שער" שיר הנושא של האלבום בלחנו של אברהם למילים מתוך תוכנו של ספר המוסר "אורחות צדיקים" השיר נפתח בנגינת פינג פאו –מנדולינה תאילנדית של פטריק סבג. השיר מצא חן באוזניי מאד והוא מזכיר מבחינת הלחן ועיבוד הרוק הרך את להקת המדרגות המצוינת.

השיר השישי "תשוקתי" בלחנו של אברהם למילותיו של הרב קוק . השיר במקצב הקאנטרי האמריקאי גם פה פטריק שכלל את העיבוד על ידי שילוב האקורדיון והשירה הבוכרית של אריאל מלאייב.

"ותאמר רות" השיר השביעי באלבום והוא בלחנו של אליאב על מילים מתוך מגילת רות . העיבוד בעיקר של גיטרה קלאסית והקולות שמשתלבים נפלא לכדי עיבוד מעניין אם כי הסוף של סולו הגיטרה ארוך מידי לטעמי.

השיר השמיני "העיניים מספרות" שיר שקט עם נגיעות מזרחיות בלחנו של אברהם מספר על דינמיקה זוגית של מריבות...

השיר התשיעי "מי לימד" של המשורר הרב אלחנן ניר בלחנה של רעיה שיר רוק רגוע עם מילים מעניינות מאד.
השיר "בדרך למצפה רימון" בלחנו של אברהם שיר וולס עם עיבוד מעניין בתוספת חליליו של אייל סלע והאקורדיון של אריאל מלאייב.

הרצועה ה11 "ציפור נפשי" בלחנה של רעיה למילותיה של קרן אלבז . הפתיח של השיר נלקח לדעתי מהשיר "Falling Slowly" של גלן הנסרד שהופיע בסרט "ONCE". העיבוד עם נגיעות לטיניות נעים ומוצלח.
"המיית נשמתי" בלחנו של אליאב על מילותיו של הרב קוק חותם את האלבום. הלחן במקצב הפולק נפתח בעיבוד של אקוסטית בלבד כשהשיר מתפתח החצוצרה של ספי ציזלינג עושה פלאים לשיר.

לסיכום מדובר "שער" הוא אלבום מושקע ומעניין מאד של אחת הלהקות היותר מסקרנות שנמצאות בתפר הזה של בין מוסיקה יהודית לישראלית, מומלץ להאזנה מעמיקה .

6 מתוך 7 בסולם נתנאל.







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה