יום ראשון, 28 בנובמבר 2010

שואף "המדרגות"




הפעם אכתוב על אחד האלבומים הקסומים שיצאו בשנים האחרונות...
וכשאתה אומר את המילה קסום זה ישר הולך למקום אחד של שילוב ווקאלי מדהים עם לחנים מתוקים ומלודיים או במילה אחת "המדרגות"...
אז לכל מי שלא הספיק (עדיין...) להכיר  להקת המדרגות קמה בשנת 2000 על ידי צמד היוצרים המוכשר- הוד דיין ואילן דאמרי.
הוד בדרך כלל אחראי על הלחנים (למרות שגם אילן לא טומן את ידו בצלחת) ואילן בעל הקול הגבוה והייחודי רק לו שר. מי שהאזין ולו רק לאלבום אחד של המדרגות יזהה אותם ללא קושי בסגנונם המיוחד של השירים ובקולו המדהים של אילן.
בשני האלבומים הראשונים שלהם התמקדו המדרגות בעיקר בשירים שנכתבו על ידם, באלבום שעליו נכתוב היום "שואף" פנו המדרגות בעקבות ההצלחה מהאלבום הקודם "צמאה נפשי" של אבן גבירול לטרנד החם של הלחנת והקלטת פיוטים עתיקים מחדש.
האמת שלא היו לי ציפיות גבוהות וחשבתי ששוב מדובר באלבום קאברים משעמם... אך הופתעתי לטובה.השירים מהאלבום מתנגנים במוחי ובמערכת הסטריאו שלי ללא הרף...
באלבום ישנם 12 רצועות כשאחד מהם אינסטרומנטלי ואילו השאר פיוטים. חלק מהפיוטים מבוצעים בלחן המקורי שלהם כפיוט "אגדלך" הידוע וחלק הולחנו מחדש על ידי הוד ואילן.


האלבום נפתח בלהיט "שפל רוח" של אבן גבירול שיר מקסים במיוחד במקצב השש שמיניות למילים מעניינות מאד הלחן של אילן והעיבוד כרגיל של הוד ,שילוב הכינור בבלאד רוק הנפלא הזה מוסיף לאווירה היחודית של השיר.


השיר השני באלבום "עזרני" הפיוט הידוע של רבי רפאל ענתבי בלחן המוכר והידוע , הביצוע נעים וקופצני מעט. אחד הפיוטים האהובים שאף מצא את עצמו בין שירי השבת של חסידות חב"ד...



"האדרת והאמונה" המיוחס לרבי ישמעאל כהן גדול ששמע אותו מהמלאכים במרום. הלחן של הוד פשוט מקסים ומרגש, העיבוד כרגיל לא צפוף מידי והשיר יגרום לכם מנסיון למצוא את עצמכם מזמזמים אותו ללא הרף, במיוחד את קטע המעבר המקסים של המלודיקה בנגנינתו של מרדכי אדוני.


השיר הרביעי "אגדלך" פיוטו של רבי אברהם אבן עזרא שמבוצע בלחן העממי והידוע ונפתח בנגינת החליל נאי של קלמן מוסקל . הביצוע והפיוט הם מהאהובים עליי באלבום.
השיר  החמישי שיר הנושא "שואף" של אבן גבירול פשוט מצמרר.. המנגינה והשירה הטוטאלית מחדירים את המילים למקום חדש בלב. הלחן משותף להוד ואילן והעיבוד שמשלב מוסיקה אלקטרונית מרגש ומרתק.


השיר השישי גם הוא פיוט נפלא של רבי שלמה אבן גבירול "שזופת שמש" בלחנו היפיפה של אילן . המקצב של השיר 6/8 עם קופצניות פאנקית מרתקת.


השיר השביעי הוא הפיוט הצעיר יחסית "אשורר לך שיר" שגם נכתב וגם הולחן על ידי רבי יצחק אבוחצירא ה"בבא חאקי" . הפיוט עוסק במעמד מתן תורה והביצוע של המדרגות נעים והעיבוד האתני משלב קולות ציפורים לפי מילות הפיוט.


השיר השמיני הוא אולי היחיד באלבום שלא ניתן לקרוא לו פיוט ... "שירת העשבים" של נעמי שמר שנכתב על פי תורתו של רבי נחמן מברסלב. לביצוע המרגש מצטרף לאילן הזמר אלברט עמר אחיו של הרב הראשי הרב עמר.


השיר התשיעי "בן אדמה" פיוט נפלא ומרגש של רבי אברהם אבן עזרא בלחן טוניסאי עממי ,העיבוד כבר פחות עממי ונגינת החצוצרה המעניינת של אברהם ברק מוסיפה לו נופך יחודי.


השיר העשירי "במרומי ערץ" פיוט שריתק אותי. נכתב על ידי רבי יוסף אביתור והלחן מרוקאי מסורתי. העיבוד מעניין גם הוא ניתן לשמוע לאלו השמים לב לנגינת הטנבור (כלי מיתר מזרחי שצלילו דומה לכינור) של המוסיקאי נאור כרמי.


השיר האחד עשרה הוא אינסטרומטלי (ללא מילים) "מסע לירושלים" גם פה הטנבור של נאור כרמי נוטל חלק חשוב בעיבוד. לאלו שמבינים הוד משתמש פה בבנגו' כדי לנגן רבעים כמו במוסיקה מזרחית .


השיר שחותם את הפרוייקט המשובח הוא "אנעים זמירות" בלחן הידוע של חב"ד ,הביצוע של אילן מלטף ומרגיע.
ההפקה של כל האלבום מוקפדת ומשובחת כרגיל אצל המדרגות פשוט תענוג!!!!
אז לכל חובבי המוסיקה היהודית האלבום פשוט חובה!!!!
7 תווים מתוך 7 בסולם נתנאל






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה